There was an error in this gadget

Wednesday, November 12, 2008

cerita kar0t dan tembikai



[nk cite semua ssh.. jd d ringkaskan..panjang cerita ni. nak baca ke?]


karot
organisma bernama karot ini berusia 19 thn
seorg yg chanteq, baek, kelakar, dan sederhana ketinggian nya
karot ini tidak seperti karot yg laen
karot yg laen semuanya bewarna oren
namun karot ini hitam manis
walaupon begitu, kejelitaannya tetap terserlah
biar apa pon tanggapan org terhadapnya
karot tahu siapa dan di mana dirinya

tembikai
organisma bernama tembikai ini berusia 18thn
agak muda dari karot namun agak matang darinya
dari segi fizikal, tembikai sememangnya berisi, gebu dan berat jika di timbang
namun, tembikai jaoh lebih telus, baek, naif dan yang pasti berisi tembikai bukan sebarang berisi tapi berisi di hati dan di minda
pendek kata, tembikai sememangnya seorang yang disenangi

pertemuan karot dan tembikai [tahun 2000]
pada asalnye tembikai hanyalah kawan kepada adek karot
namun kehendak takdir, tembikai menjadi kawan karot
mereka berkenalan di sekolah sewaktu darjah 5
hasil kebijaksanaan tembikai, dia akhirnya terpilih sebagai pelajar PTS
dan untuk menjadi permulaan kepada sebuah persahabatan tembikai sekelas dengan karot
pada suatu pagi di mana tembikai mula masuk kelas
karot mula menegurnya
masih ingat wajah tembikai yang agak takut masuk kelas senior
karot dengan selamba buat2 ramah dengan pelajar junior namun pada hakikatnya rasa tidak senang dengan mereka kerana terasa tergugat yang entah apa2
mereka berbual2
perbualan perkenalan seperti biasa
namun karot tetap karot
selepas waktu rehat
apabila tembikai masuk ke kelas
dia cuak apabila melihat begnya tiada di kerusi
panik tembikai mencari begnya
sehingga dia terjumpa die belakang kelas di sebalik rak buku
hahahahahaha [hilaian tawa dari karot]
karot, pelajar yang sorok beg tembikai
nak marah takut akihirnya tembikai diam sahaja
esoknya pada waktu rehat juga
sekali lagi tembikai cuak
begnya ada
tapi bukunya tiada
rupa2nya karot letak setiap buku tembikai ats setiap meja pelajar laen
jenuh tembikai mengutip kembali bukunya
begitulah perkenalan mereka

kejayaan pertama [2001]
sejak hari itu karot dan tembikai mula berkawan
takde laa rapat
kawan2 sekolah rendah
xde gosip, xde pakatan, xde agenda
persahabatan yg ringkas
perbualan terhad kepada dunia hiburan, jejaka hensem dan homwork
smpai sekolah pagi2 berbual2
beratur d perhimpunan berbual2
masuk kls, rehat
sudah pasti berbual2 lagi
habis sekolah tunggu van berbual2
mereka menyertai persatuan yang sama
masih igt sewaktu hari guru
mereka sama2 membuat persembahan
maklumlah zaman kegemilangan bollywood
mohabbatein menjadi pilihan
suatu kenangan yag tidak mungkin d lupakan
hilai tawa, suka duka hingga saat genting upsr
mereka sama2 berjuang
sama2 rasai debaran
dan akhirnya mereka sama2 berjaya
sama2 dpt 5A
dan sama2 ke sklh mnengah

kejayaan kedua [2004]
sklh menengah di mana proses mencari identiti
tembikai mempunyai byk hobi dan atranya menulis cerpen
agak terharu apabila karot di jadikan watak cerpennya
dan nama wataknya kekal hingga kini
sehingga nama sebenar karot seolah2 tdk wujud kerana karot d knli dgn watak itu

tembikai, karot dan kawan2 yg laen selalu rehat bersama2
agak kelakar apabila setiap org ada turn utk beli mknan buat kwn2 yg laen
msh igt sewaktu merentas desa, mereka semua ambil shortcut
lari lintang pukang msk kampung nak lari dari cikgu
akhirnya kalah juga
hari demi hari pmr tiba
usaha, ingatan, doa
minggu peperiksaan berlalu
dan keputusan tiba
karot dan tembikai
sama menanti debaran
sama2 bersyukur
sama2 dpt 8a
sama2 ke mrsm pngkalan chepa

kejayaan ketiga [2006]
sedeh, rindu, debar
perasaan masuk asrama
minggu orientasi orang laen bergembira
setiap mlm mereka menangis
igt keluarga, igt kwn, igt dunia mereka
dunia yg bebas tanpa peraturan
lagu teman sejati
baru di fahami maksudnya pada hari itu
nmun perasaan sedey d ganti dengan gembira
keseronokan mula d terokai
antara kengan manis yg msh d igt karot
sewaktu hujung mggu d waktu ptg
karot bersama gitarnya
dan tembikai menyanyi mengikut rentak
walaupon xsedap sangat
mereka konon2 berangan menjadi girl band
angan2 minah jenin
hari demi hari
spm tiba
dan berlalu
dan hari menunggu keputusan
sama2 berazam
sama2 mahu menggapai impian
dan sama2 mengulangi sejarah
sama2 bersyukur lagi
sama2 dpt straight a
sama2 dpt mara
dan sama2 ke msu

kejayaan? keempat [2008]
mereka bebas
berada d kota raya
bebas dari peraturan
berkenalan dengan mereka2 yang laen
bakal2 doktor
masih igt ronda2 d kota bersama kiwi dan mangga dari utara
dan gadis2 rambutan dari kelantan
hampir semua mall telah d pijak
dgn elaun yg ade mereka sh0pink sakan
namun tembikai tetap tidak lari dengan matlamatnya
setiap exam tembikai pasti cemrlang
namun karot, cukup2 mkn shj
tembikai ibarat kakak yg sering nasihat karot ttg apa shj
terutama akademik supaya sentiasa focus
how far we go n whatever our passion is, we still know the limit
n priority is always priority
masih igt pengalaman mereka pulang ke kampung bersama2
dari naek kereta org, naek bus smpai naek flight
mcm2 kisah pelek+lucu terjadi
setahun berlalu
keputusan tiba
dan buat pertama kali mereka terpaksa berpisah
kerana perbezaan tempat belajar
tanggal 27 sept pergilah tembikai meninggalkan karot
berbatu2 jauhnya
berthn2 lamanya
dan karot tiba dcni pada 11hb 0ct
tiba di tmpt bljr baru
dunia yg baru
cuaca yg baru
tanpa tembikai d sisi



mereka sama2 gila
mereka sama2 pelek
mereka sama2 ada impian
mereka sama2 ada hobi
mereka sama2 ingin berjaya
dan mereka sama2 pernah berjaya dulu

tapi sebab
kelalaian karot
kealpaan karot
keralekan karot
kesilapan karot
keterlupaan karot

tembikai jauh d sana melalui hidup
dan karot d cni menjalani hidup

mungkin ada hikmahnya
mungkin ini rezkinya

-kita sama je.. tapi sy yg terslh lgkah.. i miss u babe-


4 comments:

cik zetty penjaja bijan said...

babe. miss u too. sangat!

bertabah! *bace gaye subtitle drama korea*

nur akmal said...

sedeynyor...
msti zetty bangga nie. seorng tmn yg setia sgt mnghrgainya!!!

kt dicini sm2 mngejar cita2 yg sm..
balik mmbawa segulung ijazah utk berbakti pd negara!!!~
smga kt sm2 berjaya...

mcddy said...

gle touching bce..
karot n tembikai..

moment2 yg sgt best ngn besfren..
bak kate mummy awk bet tym f4 dlu[hope awk igt],kte xkn dpt jmpe org yg same dkt org len..xkn dpt jmpe ZETI kt org len..xkn dpt jmpe BET kt org len..huhu..*sori,,ayt cam keling*

mis gle korg~~

*bakal pengunjung setia blog awk..hehe*

miss nana said...

yeayy
bet ad blog
saye pon ngunjung setia laa
rendu.. :)